Direktlänk till inlägg 27 juni 2013
Över Öresundsbron till Puttgarden via Rödby och sedan till Lübeck, det blev etapp ett på vår resa.
Campingen i Lübeck har vi besökt tidigare, så vi känner till den, så att säga. En liten lagom camping utanför staden där bussen stannar utanför om man vill ta sig in till centrum på ett bra sätt.
Dag två blev en resdag ner till Kassel där vi stannade på en ställplats som var väl utrustad med tillgång till el och vatten som kunde köpas för några cent i en automat.
Dag tre körde vi till München. Vi var ju här förra året också. Men München kan man besöka många gånger tycker i alla fall vi och så har vi lärt känna campingen i staden som håller en hög standard, vilket är nog så viktigt. Här stannade vi i två dygn.
Den femte dagen blev nya vägar för oss. Jag hade kollat in en plats utanför Innsbruck som heter Natterer see. En campinganläggning i en dal mitt i de Österrikiska alperna. Färden dit blev allt annat än en transportsträcka. På smala alpvägar gick färden upp och ned, på sådana där vägar med mötesplatser och höga stup på ena sidan av vägen. Här gällde det att hålla tungan rätt i munnen. Men vilka vyer, vilket landskap.
Väl nere i dalen så öppnades landskapet och en fantastisk anläggning uppenbarade sig. En reception som var så fin som det finaste lyxhotell. Servicehus som stod i en klass för sig. En restaurang som inte gick av för hackor. En stor anlagd sjö där man kunde bada men också fiska för de som ville det.
Här stannade vi i två dygn.
Vi hade ingen tidsplan för vår resa. Vilket gjorde att vi kunde ta dagen som den kom. Att få plats för husbilen på campingar var inget problem någon stans under hela resan. Men så var det ingen högsäsong heller. Men jag var ändå förvånad att så många var ute och körde.
Tyskland med sina fantastiska motorvägar är effektiva men tråkiga. Alla vägarbeten gjorde också att hastigheten på dessa vägar drogs ned. Men kör man av motorvägen och väljer småvägar så blir intrycket ett annat men sinkar tid förstås. Jag förstår de som knäcker Tyskland på några dagar som har ett slutmål i Sydeuropa.
För att inte tala om alla dessa lastbilar som kör på motorvägarna upp och ned genom Europa. Skulle inte transporterna gå via järnväg nu mer ??
Kör man om 20 lastbilar så ser man 120 stycken till att dra om. Men det flyter på bra med tre filer i vardera riktningen.
Efter Natterer see var det dax för Italien via Brennerpasset. Men det kommer i nästa inlägg.
Här kommer några bilder från Natterer see.
Restaurangen.
Jag ber att få önska alla bloggvänner en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR. ...
Trevlig och Glad Påsk önskar jag alla som tittar in på min blogg. ...
Nu är det klart. Så blev det klart med årets resa med goda vännerna från Sollentuna. Det här året håller vi oss i Sverige. Vi ska göra en kryssning med Birka Cruises från Sthlm som tar oss till Höga kusten, Härnösand och Luleå. Utflykter på båda re...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 | 26 |
27 | 28 | 29 |
30 | |||
|