Skånepågen, politik och annat.

Alla inlägg under september 2013

Av Åke Johnson - 14 september 2013 11:49

Vilken fantastisk höst vi har. Varmt och skönt. Men nu pratas det om förändring från och men i morgon, ja, vi får se.

Kyrkovalet står för dörren. Det bortglömda valet som det också kallas. Trotts det så har det upptagit en hel del av min tid i veckan.

Tillgänglighetsrådet hade en heldag i veckan också. Vi var i byarna här omkring i vår kommun och kollade på olika saker. T ex. hur är det att vara synskadad och hitta till tåget på ett säkert sätt. Hur går det att ta sig fram med rullstol på gatorna i Brösarp, o s v.

I morgon står jag och delar ut valsedlar några timmar utanför vallokalen sedan får vi se hur valet kommer att gå.

Av Åke Johnson - 11 september 2013 10:06

I går kväll kom regnet och fortsatte långt in på natten. Kollade på regnmätaren i dag på morgonen, 19 mm blev det. Inte så dåligt.

Hösten kommer så smått. Inte mycket mer att vänta när vi kommit så här långt in i september.

Nu är det bara att drömma tillbaka till sommaren 2013. En sommar som för vår del har varit något av ett rekord. Först England, utan regn. Sedan husbilsresan i Europa med målet Italien, utan regn. Sedan perioden hemma i Skåneland, utan regn. Å nu senast husbilsresan till Hälsingland, Dalarna och Närke, utan regn. Jag kommer knappt ihåg när vi senast hade sån tur med vädret.

Husbilen är nu avställd för vintervila. Fönstren är färdigmålade, nu kan hösten och vintern få komma, men det gör inget om den årstiden väntar ett tag till.

Avslutar inlägget med en bild från söderslätt utanför Trelleborg.

Av Åke Johnson - 8 september 2013 10:12

I Fredagskväll var vi bortbjudna på middag till våra hundars uppfödare.

En jättetrevlig kväll blev det med många goa skratt och mycket hundsnack förstås.

Här kommer några bilder.

Men för oss är dessa två bäst, trotts att vi rakar dom.

Solen lyser fortfarande och värmer och håller sommaren vid liv

Av Åke Johnson - 5 september 2013 10:04

Trädgården har fått sitt, efter våra veckors frånvaro.

Jag har också börjat med de målningsarbeten som jag förutsatte mig att göra den här sommaren. Fönster på vår framsidan (söderläge) ska målas och även trappen på framsidan. Å nu är det nästan höst men målningen ska nog fixa sig den också innan höstregnen kommer. Trappen är redan klar, alltså bara fönstren kvar.

Kyrkovalet närmar sig. Du som läser detta, gå och rösta?

Oavsett vad man tycker om Amerika så är det nog en fjäder i hatten att USA president har besökt Sverige. Säga vad man vill så ger Obama ett stabilt intryck med bra idéer, åtminstone tycker jag det.

Att sedan Amerika ska vara någon typ av världspolis kan man naturligtvis ha åsikter om.

Husbilen besiktigades i går utan anmärkning. Känns skönt när allt är under kontroll och snart är det nog dax att tappa ut vatten och avregistrera och låta den stå i garaget för att sedan tas ut till våren igen.

Av Åke Johnson - 3 september 2013 15:44

Mora och Sollerön är några platser som för oss är några favoriter.

Min fru har varit sommarbarn i Mora, men inte bara för det, det är ju så himla vackert där och många fler platser också förresten runt sjön Siljan.

Ett besök i Nusnäs utanför Mora är ett måste, då vi är i trakten. Många tycker nog lika dant som vi eftersom det alltid är ganska mycket besökare där.

Att titta på hur en äkta Dalahäst kommer till är roligt och man får gå runt och se de olika momenten i den lilla träfabriken.

Vi stannade i Moraparken en natt och sedan två nätter ute på Sollerön på Caravan Clubs camping där.

Vi är medlemmar sedan många år tillbaka i Caravan Club och försöker att utnyttja vårt medlemskap när vi är ute och åker. Det blir billigare boende och faktiskt garanterat bra servicehus vad det gäller renhet o s v.

Sollerön.

Efter Dalarna körde vi till en annan pärla, Askersund i Närke som är belägen vid Vätterns norra strand.

Utanför stan bor en släkting till min fru som vi försöker besöka varje sommar. Det är alltid lika roligt att besöka dem och gå omkring i den lilla staden för att sedan avsluta rundvandringen på konditoriet ”Tutingen” som är belägen i ett gammalt välhållet hus från 1700 talet. Askersund med omnejd är också en av våra pärlor som vi gärna återkommer till.

Efter några dagar var det dax att styra kosan åter mot Skåneland igen. Hösten känns ankommande varken jag vill eller inte. Nu stundar åtaganden i ABF och politiska uppdrag där kyrkovalet just nu står i fokus.

En mycket händelserik vår och sommar är slut med många resor som ger både fina minnen och mersmak.

Rena sommarvärmen i dag, bara att tacka och njuta.

Av Åke Johnson - 3 september 2013 09:03

Vi stannade en natt i Ljusdal på Ljusdals camping på väg mot Dalarna och Mora. Åter en liten fin välordnad camping med en fantastisk fin utsikt från husbilen.

Det var rätt lugnt på campingen inte mycket folk alls, men å andra sidan är ju augusti ingen semestermånad precis. Men några husbilar kom under kvällen då vi var där, några Svenskar, Tyskar och två från Schweiz.

Av Åke Johnson - 1 september 2013 22:37

Väl uppe i Stockholm sammanstrålade jag med frun som flugit upp tio dagar tidigare med ett barnbarn.

Nu avlöste visiterna varandra med barn, barnbarn och goa vänner. Uppskattas lite extra när man som vi bor 66 mil ifrån. Men märkligt nog så upptas samtalen som inget avstånd finns.

Vännerna tyckte att vi skulle åka ångbåt en av dagarna. Sagt och gjort, nedanför Grand hotell i Stockholm låg ångbåten Storskär och väntade på oss och ett hundratal andra resenärer. En jättefin tur fick vi och den la till vid olika små öars hållplatser/hamnar och gick en bit förbi Vaxholm. Självklart skulle vi äta ombord. Många rätter fanns att välja på. Men åker man ångbåt så ska man väl äta ångbåtsbiff, tyckte jag, medans resten av sällskapet skulle ha stekt strömming, eller sill som det heter här där vi bor.

Stockholms skärgård går inte av för hackor och idyll på idyll passerade revy.

En sen eftermiddag var vi upp i Scandic Viktoria Tower i Kista. 34,e våningen tror jag det var. En utsikt som heter duga, vill jag lova. Synd bara att det är glaspartier runt om, åtminstone när man vill ta bilder. Är ni i Kista, missa inte detta, jag lovar att ni inte kommer att ångra er.

Efter vistelsen i Stockholm med omnejd var det dags för Hälsingland. Mina rötters landskap på min mors sida. Jag har en moster kvar i livet som skulle besökas. Ett kärt återseende blev det.

Här bodde vi på Malnbadens camping i Hudiksvall som kan rekommenderas. Liten välordnad camping med fina servicehus och härligt bad i havet.

Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.