Skånepågen, politik och annat.

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Åke Johnson - 19 juni 2015 09:36

Jag ber att få önska alla som besöker min blogg en glad och skön Midsommar.

Vädret kunde vara bättre. Här regnar det just nu, kraftiga skurar. Men det är väl inte första gången som vi har en sådan midsommar, eller hur?

ANNONS
Av Åke Johnson - 16 juni 2015 09:21

Förra veckan bjöds på toppen väder. Sommartemperaturer och strålande sol. Men nu är den glädjen över. Runt 12 grader på morgonen är inte mycket att skryta över. Å prognosen inför midsommar ser inte bättre ut. Det är nog bäst att hålla sig hemma och invänta juli månad, kanske sommartemperaturerna kommer tillbaka så vi får ta en tur med husbilen då.

I förra veckan monterade jag ihop min murgrill som jag beställt sedan tidigare. Delarna var så tunga så jag var tvungen att skaffa lyfthjälp. Men det är klart, hela paketet vägde 458 kg. Men nu står den på plats, nymålad och grann. Den gör sig fint där på husets uteplats på framsidan. Invigning i går kväll med grillat kött och några korvar. Nu kan jag träna på att grilla, för att grilla är en konst för att få maten riktigt bra, tycker i alla fall jag.

Vissa kulna dagar förgylls med lunch på någon restaurang eller kaffe med gott bakverk på något bra konditori. Det är ju ändå sommar. Åtminstone enligt almanackan.

ANNONS
Av Åke Johnson - 8 juni 2015 09:45

En husbilsresa till Sthlm, Mora, Sollerön och Askersund avklarad, regn nästan var ända dag. Inte kul. När vi var i Mora så regnade det så mycket så det var svårt att över huvud taget gå ut. Trotts regnkläder och paraply så blev vi blöta. Hoppas på bättre väder längre fram i sommar.

Av Åke Johnson - 21 maj 2015 10:34

Oj, det var ett tag sedan som jag skrev något i min blogg.

Det är väl bara att konstatera att jag är en dålig bloggare då?

Nåväl, men nu ska det bli några rader. Jag är gräsänkling sedan i söndags. Våra vänner från Sollentuna besökte oss på hemvägen då de varit till sitt sommarställe utanför Halmstad. Vi hade några trevliga dagar tillsammans.

Frun och jag var bjudna på födelsedagsfest tills nu på lördag uppe i Sthlm. Å inte vilken liten fest som hällts. En av våra bekanta skulle fylla jämt och inbjudning kom med post. Inte var dag man får inbjudningskort numer med posten. Tyvärr är min agenda proppad under den här veckan så beslut togs att frun liftade med vännerna då de skulle åka hem. Det var på söndagen de skulle åka så därför sitter jag nu här ensam.

Ensam å ensam? Ensam är man aldrig då man har vovvar. Men å andra sidan så får vovvarna vara ensamma ganska mycket under den här veckan. Men dom klarar det. De har varandra och mer än fyra timmar blir det aldrig. Så husse sköter sina små.

Så fort tillfälle ges i veckan ska jag utrusta husbilen och köra upp mot Sthlm i nästa vecka. Men på måndag ska jag få min tredje spruta i mitt öga på Kristianstads sjukhus. Sedan får vi se hur tillståndet är efter det. Behandlingen som jag får ger faktiskt ett positivt resultat vilket känns jättebra. Skönt när det går åt rätt håll.

Vi tänkte ta någon vecka och köra mot Dalarna och sedan Närke på hemvägen. Vi besöker vänner i Askersundstrakten varje sommar. Å traditioner ska man vara rädd om. Eller hur?

Av Åke Johnson - 25 april 2015 08:46

På kryssningens näst sista dag kom vi till Genua och åter var vi i Italien.

Den staden har vi varit i tidigare så där vandrade vi på egen hand. Vi tog en taxi från hamnområdet in till stadens centrum för att strosa runt där några timmar.

Båten seglade åter på kvällen till Civitavecchia som hamnstaden heter utanför Rom. Kryssningen var nu slut. Återstod bar flygresan hem via Frankfurt am Mains flygplats till Köpenhamn.

Kryssningen gav definitivt mersmak. En kambination av upplevelser på själva båten och resmålen. Det fina var också en blandad publik av resenärer, unga och äldre människor, barnfamiljer och rullatorer och rullstolar om vart annat. Resenärer från olika länder i Europa och USA.

Nu väntar en annan resa i september och däremellan husbilsåkande i Sverige. Kanske en tur till Tyskland, förrådet kanske måste fyllas på, vi får se.

Av Åke Johnson - 24 april 2015 10:17

Basilika Notre‑Dame de la Garde högt belägen i Marseille med utsikt över så gott som hela staden var första stoppet på vår guidade tur i Marseille.

Till Staden kom vi på morgonen från Valencia. Paris har jag besökt för många år sedan men aldrig Marseille.

Här åt vi resans dyraste glass, ca 200 kr/st. Men goa va dom.

Marseille är en vacker stad, ligger faktiskt som en pärla vid Medelhavet och jag skulle faktiskt inte ha något emot att åka dit igen.

Av Åke Johnson - 23 april 2015 09:26

Valencia stod på tur efter Palma.

Jag blev verkligen förtjust i den staden. En blandning av nytt och gammalt fick vi se betr. bebyggelsen. Här hade vi också resans bästa guide, tyckte i alla fall jag. Han presenterade sin stad på ett sätt som bara vissa människor kan göra. Man hörde att han älskade sin stad.

Staden är stor och vi fick naturligtvis bara se en liten del. Man hinner inte så jättemycket på 6 timmar.

Men det vi bl. a. såg var The Central Market of Valencia. En stor inne marknad med matvaror. Valencias katedral var en annan.

Här kommer blandade bilder från Valencia.

Bussarna stod uppradade på kajen redo för utforskning av staden.

Av Åke Johnson - 22 april 2015 09:51

Jag är väl en av få Svenskar som aldrig tidigare varit på Mallorca. Men nu har även  jag varit där. Varit o varit, jag har i alla fall varit i Palma och sett lite av staden.

Den berömda katedralen har jag äntligen fått sett både utanför och inuti. En tjurfäktningsarena utan Ferdinand och så fick vi se tillverkningen av Mallorcapärlor. Den som ville fick även köpa av dyrgriparna.

Under de ca 6 timmarna som vi var i Palma så fattar jag att detta var och är ett sommarparadis för många Svenskar.

Skånepågen
En Socialdemokrat som tror på att Sverige kan bli ännu bättre med en rättvis politik.